29 april

Oj nu har jag varit sådär sjukt dåligt på att uppdatera igen! Men vad har hänt sen jag skrev sist?
Jo Berlin såklart!! Det var nog en av de roligaste resorna jag har varit på.
Det hela började klockan 04.00 på brommaplan när vi hoppade på bussen och begav oss neråt Sverige. Sickan (min lärare) hade ett fullspäckat schema med redovisningar hela tiden, så från klockan fem ungefär så fick man inte sova någonting. Det blev lunch runt 11 nånstans i Skåne och sen åkte vi vidare mot Danmark och över öresundsbron, första gången jag åker över den faktiskt. Från Danmark, Gedser närmare bestämt tror jag att det hette så fick vi åka färja som skulle ta oss till Tyskland. Vi lyckades precis hinna med den färjan som gick klockan 3, och tack gode för det, nästa gick nämligen klockan 5. Så efter en väldigt gungig båtfärd så kommer vi fram till Tyskland. Efter en liten bussresa så är vi runt 8 äntligen framme i BERLIN. Checkar in på hotellet, fixar oss lite och drar ut för att äta middag. Eftersom att vi va typ 15 pers som skulle äta middag tillsammans så finns det inte så många ställen, så vi hamnar på en Jamaicansk restaurang! Inte speciellt bra men men billig öl och sjukt skön personal. Så där satt vi 15 svenskar, ensamma på hela stället och sjunger svenska snapsvisor och dricker shots för 1,8€. Helt okej alltså. Efter det drar vi vidare ut och hamnar på nån konstig klubb där dom har dansare på bardisken som häller i folk dricka. Blev en ganska tidig hemgång, runt 2 tror jag, i och med att vi skulle upp halv 7 nästa morgon.
Som sagt väckning vid halv 7, frukost och sen in i bussen igen för en guidad stadsrundtur i berlin. Så vi fick se allt från Checkpoint Charlie till muren och Olympiastadion. Det var kul att få se så mycket av berlin faktiskt. På eftermiddan var vi lediga så det blev först lunch på Vapiano och sen lite shopping. Först på Kürfurstendam, som är den stora shoppinggatan och sen skulle vi till en secondhand butik som vi hade hört talas om. Men det blev inte riktigt som vi hade tänkt oss. Efter en halvtimmes promenad genom berlin för att komma dit vi ska upptäcker vi att vi är helt lost och vart har vi då hemnat? Jo på Berlins horgata! Där horor seriöst står mitt på gatan och säljer sig, fatta chocken vi små svenska flickor får när vi kommer dit! hahaha. Jaja vi kom fram tillslut och jag fick med mig två fynd hem :)
På kvällen går vi ut och äter middag ett stort tjejgäng och får med oss några från franska skolan som också va med på resan. Vi hamnar på en jättemysig Italiensk restaurang och är klara där runt 12. Då var det meningen att vi skulle vidare till ett ställe som heter White trash men Johanna och jag var inte så jätte sugna på det så medan dom andra går in där drar vi vidare mot våra andra vänner som sitter på en restaurang i närheten. Väl framme där är det meningen att vi ska dra vidare till en klubb, så alla hoppar in i taxisar men mitt i blir det ändrade planer så vi åkter tillbaka för att vi ska till ett annat ställe. Men så blev det inte heller för där var det skruttdyrt inträde så istället ska då jag leda typ 20 pers tillbaka till White trash. Och tror ni att jag hittar? Nej, så det blir en taxi hem till hotellet och godnatt istället.
Dagen efter var det sovmorrn, fram till halv 8, wohoooo(ironi) Så den dagen blev det först ett besök på ett skyddsrum från andra världskriget, Unterwelten tror jag att det hette. Var väldigt intressant faktiskt. Därefter gic vi och köpte lunch och satte oss i en park, och det här var som Alba beskrev det, ett Halelujah moment. Helt underbart alltså. På eftermiddan blev det besök på Stasifängelset, också väldigt intressant! På kvällen blev det återigen en Italiensk middag och därefter gick vi till Jamaicanstället för att möta upp resten av gruppen, så det slutar med att hela gruppen på typ 45 pers sitter på samma ställe. Sjukt kul var det. Därefter blir det en sjukt kul utgång på nått ställe som hette maxim tror jag. En väldigt lyckad kväll det också, hem vid 4 ungefär. Och då uppstigning klockan halv 7, men vi försov oss till 10 över 7 och jag skulle va nere i frukosten och va frukostvärdinna vid kvart över. Jag var fortfarande full när jag kom ner dit. Kul.
Jaja därefter packade vi alla väskor och begav oss mot sachenhausen som är ett koncentrationsläger från andravärldskriget. Hemskt, men väldigt intressant. Därefter lunch och sen började vi åka upp mot Rostock där färjan gick ifrån. Och där hade Sickan en överraskning till oss och det var att vi skulle få gå runt i Rostock och titta i några timmar, så vi satte oss i parken och åt glass och hade det trevligt. Efter det var det bara en väldigt lång hemresa som spenderades sovande. Så vi kom till brommaplan klockan 6 på morronen helt döda hela högen.
hahahahah det här måste nog vara det längsta inlägget jag någonsin har skrivit men nu vet ni vad vi gjorde i berlin i alla fall!
och tack allihopa för en grymt bra resa!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0